Ilyenek voltunk

ILYENEK VOLTUNK


1993


Hosszú előkészítő munka előzte meg a Focusfox indulását. 1993-ban meglátogattuk a montreaux-i Broadcast Kiállítást a Genfi-tó partján.


1994


Az indulás alapfeltétele volt, hogy a már beharangozott Digital Betacam valóban elérhetővé váljon. Kiállításon már láttuk Las Vegasban és Amszterdamban is, mely kiállításokon azóta is rendszeres látogatók vagyunk.


A Digital Betacam képmagnók az amszterdami kiállításon, ahol meg is rendeltük őket (kordokumentum a bundesliga frizura).


A Focusfox Stúdió nevét a 20th Century Fox magyar alapítója, William Fox ihlette. Stílszerűen az egykor Kertész Mihály által alapított pasaréti filmstúdióban kezdtük meg működésünket.


Az akkori csúcstechbológiát képviselő gépek balról jobbra: Soundcraft hangkeverő, BVE-910 Sony editor, BTS Diamand switcher, Abekas A57 dual trükk gép és Aaton feliratozó.


A Stúdió szívét, a BTS Diamant képkeverő pultot a bécsi Philips kereskedőtől, Fritz Lang úrtól vettük meg.


Az operációs programokat természetesen floppy lemezeken kaptuk meg.


Első logonkat Kauker Zsolt kollegánk tervezte.


1995


A hazai reklámfilmkészítés aranykorának kezdete egybeesett a Focusfox indulásával. Sok híres játékfilmes alkotó (pl. Tímár Péter, Andor Tamás, Szatmári Péter) is aktív részt vállalt ebben az új világban.


Kameráinkkal elkezdődött a telephelyen lévő műteremben a Xenia láz c. ifjúsági TV sorozat felvétele.


Elindítottuk az Avid stúdiónkat is, a fantasztikus 54 GB-os háttértárolóval.


A később legendássá váló Fox konyha.


Első demo anyagunk.


1996


Amerika választásra készült (Bill Clinton nyerte másodjára), és ezt a NAB expora is behozták. A Focusfox első éve várakozáson felül sikerült, így elmondhatjuk, hogy ha más módon is, de egy választást akkor már mi is megynyertünk.


Villámlátogatás a Grand Canyon-ban.


Kalifornia egy látványosságát, a Zabriskie Point-ot Antonioni azonos című filmje tette világhírűvé.


Török Laci vezetésével elindult a CGI (az akkori nomenklatúra szerint: 3D) stúdiónk, a soraiban Ócsai Lacival és Illés Szabival.


Az őszi, amszterdami kiállításon az Eclipse grafikai pultunk gyártójának, a Getris Images-nak a standján feltűnt az általunk készített "Nyitnikék" című Westel reklám is.


1997


A Focusfox pályafutásának egyik legmeghatározóbb éve várt ránk. Hosszú tárgyalásban álltunk a Quantel-lel, a trükkészítés császárának, a Domino-nak a gyártójával. Nagy meglepetésünkre egy mini jet repülőgépet küldtek értünk, hogy megnézhessük a Newbury-ban lévő üzemüket. Természetesen mentünk...


Egy másik nehéz döntés is várt ránk, ám itt nem termékek között kellett választanunk, hanem a rendkívül magas vételár (300 millió Ft) megtérülhetősége volt a dillema. A forradalmi Spirit filmátíróról volt szó. Majd minden róla szóló hírben kiemelték, hogy semmivel sem összemérhető.


Először csak a hivatalos fotóját láthattuk.


A dolgok szerencsére úgy alakultak, hogy szeptemberben megrendelhettük ezt a fantasztikus készüléket Amszterdamban az IBC-n, ahol a kiállított készülékre rá volt írva a nevünk, ezért fényképezkedtünk vele.


Boldogan koccintottunk egymással és a készülék gyártójának, a Philips-nek a képviselőjével.


Az újságok a "millió dolláros üzletek" cím alatt számolt be a vásárlásról. Röpke 1,5 nap alatt "top Budapest post house" lettünk.


A készülékek 1997 telén érkeztek meg a Pasaréti útra, ahol egy otthonos hangulat kialakításával vágtunk bele a magyar filmesek meggyőzésébe, hogy nálunk is megkapják azt, amiért addig Bécsbe jártak dolgozni.


Fényelőként az akkori világverő berendezést, a daVinci korrektort választotuk.


Az avatásra a Philips és a daVinci képvíselőit kértük fel, akik stílszerűen egy filmszalagot vágtak ketté.


Balról a második, szemüveges úriember Mark Lawrence, a Quantel kereskedője,mellette pedig Kende Iván operatőr.


1998


Hosszas tépelődés és tesztelés után úgy döntöttünk, hogy a Domino-val szemben a feltörekvő Infernot választjuk. A Quantel udvariasnak csomagolt fax válaszban igyekezett ránk ijesztenünk


Az Inferno az akkor hyper számítógépnek tekintett Silcon Graphics Onyx2 számítógépen futott. A méretét a beérkezett dobozok száma is jelzi:



Az Inferno munkahely kialakításával egyidőben új szobát kaptak a 3D-s fiúk is és fejlesztettük az Inferno kisöccsét a Flint-ünket is:


1998-ban választás is volt, melynek meglepő eredményét az egyik nyugati lap így fogadta:


Első karácsonyi ünnepségünk a Remíz étteremben. Azóta is ott köszöntjük egymást minden évben.



1999


Az Inferno mestertanfolyamon oklevelet is kaptunk:


Babika és Edina nescafé-ból és palackos tejszínhabból azóta is visszasírt kávékkal kényeztették az ügyfeleinket (persze némi papírmunkát is végeztek). Ekkoriban kezdett beindulni az internetezés, a betelefonálós kapcsolattal, ám még az Edina mellett látható faxolás dominált. Babika előtt BetaSP És VHS kazetták.


Nyáron Napfogyatkozás mozdította meg az országot, hogy a legjobb helyről láthassa a tüneményt


Augusztusban megvásároltuk a Spirithez a 2k kimeneti kártyát. Az aktuális hírlevél erről így szólt:


Szeptemberben az amszterdami kiállításon egész népes csapattal képviseltettük magunkat


Karácsonykor már 5 éve a Focusfoxban dolgozókat köszönthettünk


2000


Már 1999-ben megtudtuk, hogy el kell hagyni a pasaréti épületünket, ezért elindult a fejtörés: merre tovább? Végül úgy döntöttünk, hogy építkezésbe fogunk, s ehhez a Hűvösvölgyi úton találtunk megfelelő helyszínt, ahol az ott álló, valamikor nagyon szép, ám az idővel lepusztult villaépület le kellett bontanunk


Gőzerővel elindult az építkezés, hogy 2001 nyaráig el tudjunk költözni


Márciusban Brüsszelben egy kiállításon reklámoztuk magunkat


Az Atomium-ot is fejreállítottuk


Visegrádra nyári bobozásért kirándultunk el


Apránként kezdett alakulni a Fox Pláza



Ahhoz, hogy teljes legyen a digitális film technológia, a világon nagyon az elsők között megvettük az ArriLaser berendezést, amivel digitális képeket tudtunk filmre rögzíteni. Eleinte csak filmenként 1-2 perces betéteket csináltunk, de ez a hossz szép dinamikusan emelkedett.


Rengeteg külföldi stúdiót néztünk meg, hogy az új Focusfox székházban a lehető legkorszerűbb legyen a környezet is

Framestrore London


ITV London


La Truka Barcelona


Időközben egyre több Spirit fogyott a világban és a nevünk egyre ilusztrisabb nevekkel volt körülvéve


2001


Az építkezés télen is haladt, így tavasszal már szépen alakultak a belsők is. Lefektették a padlóba a kábelcsatornákat, a fűtés-hűtést és a vízcsöveket


A szokásos HSC szimpóziumon bemutattuk a teljes digitális film technológiánkat



A Fox székház mögött elkezdtük építeni a Kodak labort is. Alul a lyuk, a leendő labor bejárata


Pasaréten elérkezett a bűcsú időpontja. Némi szorongással, de reményekkel telve kezdtük el a költözködést



Szinte még ki sem tettük a lábunkat, hozzákezdtek a legendás pasaréti Filmstúdió bontásához


A legsérülékenyebb (és legdrágább) berendezésünket hímes tojás módjára kézzel raktuk a helyére


A költözés fáradalmait kis ünnepléssel pihentük ki




2001 július 4-én elérkezett az új székház ünnepélyes avatása. A parkolóból értő kezek lépcsőzetes báltermet készítettek


Welcome drink


Nagyon sokan voltak kíváncsiak arra, hol fognak készülni a filmek a jövőben



Nagy megtiszteltetésként Illés papi bácsi vágta át az avatási filmszalagot


Az új székházban hamarosan elkészült Magyarország első, teljes hosszában digitális filmtechnológiával elkészült játékfilmje, az I love Budapest


Az amszterdami kiállítás rengeteg újdonságot hozott, de a New York-i sajnálatos események miatt sok látogató és kiállító is lemondta a résztvételt:



Karácsony, még benti cigizéssel




2002


Az évet a kicsit hűvös, esős Isztambulban kezdtük egy céges bemutatkozással


Felavattuk a Kodak Cinelabs Hungary-t, a hivatalos magyar Kodak Labort a Focusfox székházban. A Labor vezetői Szűcs Erzsi és Erdélyi Attila lettek


Júniusban nem kisebb filmes legenda, mint Ingmar Bergman jelenlétében bemutathattuk filmrestaurálási munkáinkat a Stockholmi Filmarchívumban. Bergman mester úttörő szerepet játszott a svéd archívum anyagának digitális felújításában


Nyári lazítás a daVinci vitorláson


Az elmaradhatatlan Karácsony, még mindig cigifüstben


2003


A Publicis produkciójában Menő Manó-s OBI reklámfilmet készítettünk. A jogtulajdonos előírásai szerint az animációs részt csak a film eredeti rendezője, Cavandoli mester készíthette, ezért Milánóba mentünk megbeszélni a részleteket. A mester már 80 közelében volt, de szellemileg és alkotóilag irigylésreméltóan fiatalos volt! A film rendben elkészült


Karácsony


2004


Las Vegas-i Fox autó


Ismét HSC szimpózium, ezúttal Gábor volt az előadó


2005


A U2 által megénekelt Joshua Tree Nemzeti Parkban


A HSC Legenda Díját 4 nagyon szerethető ember kapta meg: Illés papi bácsi, Tóth Janó, Zsigmond Vili bácsi és Kovács László.



Elkészült a Szabadság szerelem című film, melyben mi is dolgoztunk (producer: Andy Vajna, operatőr: Ragályi Elemér).